EWHA INSTITUTE FOR THE HUMANITIEShomehomesitemapewha

GNB바로가기

visualEwha’s history follows a proud trail of outstanding pioneers. 000
Books
Arts of the Late 20th Century님의 사진입니다.
Title Arts of the Late 20th Century
Author Hyesook Jeon
Publisher Book Korea
Date 2013
Series Research Series_3
[Explanation]
By dealing with how the artists of the late 20th century understood and used everyday space and media differently from previous times, this book traces the change in the basic understanding of the human which has been brought about by the development of science and technology and switch to digital information age. Chapter 1, ‘Reconstruction of Everyday Space and Places,’ analyzes artistic works which traces public and private space, spatiality, realms surveilled by power, and forced normality. Chapter 2, ‘Photos Transcending Beyond Photos’, captures concept art and the significance of photographs which have been newly applied after postmodernism. Chapter 3, ‘Video Art Meets Digital Technology’, looks at video art works which transform video images through various editing methods such as slow motion which changes time structure through digital technology. Chapter 4, ‘New Media Interface: The Screen and Virtual Reality’ illustrates that digital technology is not only used to create visual images unceasingly on the screen but also can effectively effect the body and various senses, which allows the discussion of the probability of virtual reality. Author: Hyesook Jeon (HK Professor, Ewha Institute for the Humanities) PhD : Art History from Ewha Womans University Major Research : Conceptual Art, Gaze of Surveillance : The Film and Video Installation of Ann-Sofi Siden, Transformed Time in Video Art: Slow Motion in Works of Douglas Gordon and Bill Viola Research Interests : Digital aesthetic, Post-human and art, New media art and virtual space

[Index]

Ⅰ 재구성된 일상적 공간과 장소

1 공공장소의 미술
2 장소특정성의 모순과 권력
3 일상성의 실천 - 도시 걷기 프로젝트
4 장소의 탈영토화
5 사적 공간과 감시의 영역
6 권력의 시선, 은폐된 광기

Ⅱ 사진을 넘어서는 사진들

7 미술, 사진 그리고 언어
8 개념미술 속의 사진과 텍스트
9 차용된 사진 이미지들의 재구성
10 리포토그래피
11 시뮬라시옹과 디-시뮬라시옹

Ⅲ 디지털 기술과 만난 비디오아트

12 비디오아트의 시간성
13 시간구조의 변형 - 슬로모션 비디오아트
14 몽타주와 파운드 푸티지 영화
15 비디오아트의 영화이미지 조작
16 자기반영성의 영화와 미술

Ⅳ 뉴미디어 인터페이스 - 스크린과 가상현실

17 미술사 속의 인터페이스
18 뉴미디어 스크린 - 확장된 감각으로서의 인터페이스
19 햅틱의 소통 방식 - 시각에서 촉각으로
20 터치스크린의 무한한 상상력
21 현실과 가상의 경계는 어디인가
22 가상현실을 이용한 미술

Books

  • >
  • Publications >
  • Books