도예연구소 설립

이화여자대학교 도예연구소

황종구교수와 초창기 도예연구소

황종구교수와 초창기 도예연구소

이화여자대학교 도예연구소는 1959년 설립된 이래 한국 전통도자 연구를 기반으로 현대도예로의 기틀을 마련하고자 매진하였다. 지난 40여 년간 이루어진 이러한 성과들은 선임 교수님들과 관련 연구원들의 부단한 노고로 이루어졌으며, 그 덕분에 도예연구소는 이화여자대학교에서 고귀한 위상을 갖으면서 학술과 조형을 동시 추구하는 공동체로서 성장하였다.

도예연구소는 이화여자대학교에 한국에서는 최초로 도예과가 신설되자 부설 연구소로 서 설립되었다. 초대 소장이었던 황종구교수의 도자공예교육이 단순히 숙련된 기술에 치중된 것이 아니라 끊임없이 연구하고 실험하여, 궁극적으로는 도예미(陶藝美)를 창조하는 예술가의 육성에 초점 맞추면서 연구소를 운영하셨다.

초창기의 연구소는 전통 방식으로 청자를 연구,작업하는 분야에 주력하였으며, 점차 석고 제형작업 등도 병행하면서 현대적인 작업 토대를 구축시키고 모색하였다. 특히 설립초기부터 황종구교수는 청자를 중심으로 백자, 분청사기 등에 관한 유약연구, 소지개발, 재현(再現) 등에 초점을 맞춰 운영하셨다. 이후의 성과들은 지금까지도 이화여자대학교 도예연구소가 청자의 산실(産室)로 널리 알려지게 되는 계기를 마련했음은 물론 현대도예계에 전통도자의 예술성을 알리는데 많은 공을 세우게 되었다.

한국 역사에서 도자기는 중요 문화유산이자 문화적 자산으로서의 가치를 지니고 있다. 그러나 한국 도자의 역사와 전통이 다른 국가와 비교했을 때 남다른 독특함과 정교함으로 우위를 차지하고 있음에도 불구하고, 이에 대한 자부심이 세계 도자영역에서 차지하는 입지는 매우 좁다. 그 이유는 고유한 전통을 유지하고 계승하는 문화에 대한 인식 부족과 낮은 이해도 때문이라 생각된다. 전통이란 소중하게 보존하는 것도 중요하지만, 그 가치를 인식하고 계승 발전시켜 현재의 문화로 재창조해내는 것이 핵심이다. 그러므로 과거 고려, 조선시대의 공예와 회화가 그 시대만이 지닌 독특한 문화예술과 밀접하게 연관되어 발전했음을 인식하면서, 오늘날에는 현대적인 트렌드에 맞게 전통을 계승할 필요가 있다. 나아가 역사에 대한 무한한 책임감을 필요로 한다는 점에서 전통을 기반으로 한 제작기술 및 시문장식 등에 대한 새로운 도전은 계속 되어야 할 것이다.

앞으로 이화여자대학교 도예연구소는 제품개발과 학술 등을 포함한 도자공예미술 전반에 이바지할 수 있는 있도록 꾸준히 노력할 것이다.

The Research Institute of Ceramics

     The Research Institute of Ceramics at Ewha Womans University was founded in 1959 to lay a foundation for contemporary ceramics based on the study of Korean traditional ceramics. All those achievements for the past 40 years are attributable to tireless endeavors made by senior professors and researchers. As a result, the Research Institute of Ceramics has become a community which promotes research and design with a profound profile at Ewha Womans University.

  

     The institute was established as an affiliate to Ceramic Department after the department was born in Korea for the first time at Ewha Womans University. Professor Hwang, Jong Gu, the first head of the institute, insisted that ceramics education should not only focus on training seasoned techniques but also promote research and experiment, managing the institute with focus on nurturing artists who create the aesthetics of ceramics.

  

     In its early days, the institute attempted to study celadon in traditional ways and gradually shifted its focus on to slip casting in parallel, laying a foundation for contemporary works. In particular, Professor Hwang, Jong Gu had placed a priority on developing glaze, exploring new clay bodies and emulation for white porcelains and buncheung from Chosun Dynasty and Goryeo celadons. All the accomplishment have served as a turning point for the institute to be highly appraised as the cradle of Goryeo celadon and made contributions to communicate the aesthetics of traditional ceramics to the contemporary ceramics community.

  

     In Korea’s history, ceramics are recognized as invaluable cultural legacy. However, despite the history and tradition of Korean ceramics outperforms those of other nations, its status is very poor in the ceramics realms. It may be because we lack in the recognition and understanding of importance of maintaining and inheriting tradition. Preserving tradition in itself is important, but what is more crucial is to re-interpret it in a contemporary manner by recognizing, inheriting and developing its values. Furthermore, we should continue new challenges for exploring techniques and surface decorations based on tradition in that we are required to assume unlimited responsibility for history.

  

     Therefore, the Research Institute of Ceramics at Ewha Womans University will continuously strive to promote new design and research in order to make contributions to the ceramics community.

 

 

 

 

도예연구소 설립

  • >
  • 황종구교수 >
  • 도예연구소 설립