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Books
Media, Shaking Perception: Between Media and Perception님의 사진입니다.
Title Media, Shaking Perception: Between Media and Perception
Author Hyun-soon Cheon
Publisher Greenbee
Date 2012
Series Sa-i Series_3
[Explanation]

This is the third volume of the “Sa-i (in-between) Series.” Each volume focuses on two keywords and examines the interaction that takes place “between” the two concepts, how their relationship is defined, and what new meanings and thoughts are created in the process. Media, Shaking Perception: Between Media and Perception provides a historical analysis of various media and their effect on human perception. The modern day-to-day is heavily informed not only by the visualized world that surrounds us, but also the unseen cyberspace. Given this reality, This book is an opportunity for readers to consider what determined our ways of interacting with the world and where we stand as free agents in making free decisions.

Author: Hyun-Soon Cheon
- Research area: German Literature, Cultural Hybridity, Media Discourses
- Articles: “The Possibility of Human and Machine's Coexistence in the Age of Posthumanism: Focusing on the works of Rebecca Horn”, “The Golm in a visual culture, the Being between Human and Non-Human: Focusing on the film The Golm of Paul Wegener”
- Books: Media, Shaking Perception

[Index]

머리말 4

1장 _ 엠블럼, 잠재된 세계의 시각화 18
1. 엠블럼 등장의 전제 조건 18
인쇄술의 발달과 책 속 이미지의 등장 18 | 고대 에피그램 25 | 르네상스 상형문자 29 | 임프레사 예술 36
2. 엠블럼, 이미지와 텍스트가 만나다 41
엠블럼, 전 세대의 유산 41 | 엠블럼의 탄생 42 | 『엠블럼 소책자』 47 | 엠블럼의 구성 요소: 제목, 이미지, 텍스트 50
3. 엠블럼의 맥락과 의미 67
엠블럼과 지각의 변화 67 | 영혼과 육체의 결합 73 | 상징과 알레고리 75 | 엠블럼적 세계관 80

2장 _ 사진, 재현을 넘어 정치투쟁으로 88
1. 사진 기술의 발달 88
2. 사진 매체와 지각 작용 91
3. 사진, 순수예술 혹은 정치투쟁의 도구 98
4. 포토저널리즘의 등장 103
5. 쿠르트 투홀스키의 『독일, 독일 만세』 108
텍스트가 사진을 해석하는 경우 113 | 텍스트가 사진의 의미를 정박시키는 경우 114 | 사진과 텍스트가 결합하여 새로운 의미와 가치를 창출하는 경우 116
6. 알레고리와 몽타주 121

3장 _ 컴퓨터 게임, 환상성과 몰입 131
1. 컴퓨터 게임의 발달 131
2. 재현 대 시뮬레이션 134
3. 컴퓨터 게임과 지각 139
4. 환상성과 몰입 143
5. 니벨룽겐의 반지, 오페라에서 컴퓨터 게임으로 154
바그너의 오페라와 환상성 154 | 오페라 「니벨룽겐의 반지」, 무대 위의 종합예술작품 157 | 게임 「니벨룽겐의 반지」, 환상성을 위한 디지털 가상공간 161
6. 컴퓨터 게임의 진화, 변화되는 세계상 167

에필로그 171
참고문헌 176 | 더 읽을 책 179 | 찾아보기 181

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